• írta Adminisztrátor
  • 2025. január. 23. csütörtök
  • 168

A Zöld, fenntartható Erzsébetváros - Wesselényi utca felújítása

A fővárosban 2024 szeptemberi határidővel meghirdetett „Egészséges utcák program” pályázaton 4 db utca projekt beadásával indult Erzsébetváros Önkormányzata.

A fővárosban 2024. szeptemberi határidővel meghirdetett „Egészséges utcák program” pályázaton 4 db utca projekt beadásával indult Erzsébetváros Önkormányzata.

Pályázati anyagok elkészítése során figyelembe vettük, hogy jelenleg a pályázott útszakaszokat túlnyomó részt a parkoló autók és a közlekedő felületek uralják, amin a biztonságosabb és egészségesebb lakókörnyezet elérése érdekében szükséges változtatni. Szintén fontos célunk a zöldfelületek és a vízgazdálkodás fejlesztése, a vízmegtartás növelése és az ökológiai szempontok érvényesítése. A felújításokat a gyalogosbarát utcahasználat jegyében tervezzük, hogy élhetőbb környezetet hozzunk létre az ott élők, illetve az arra közlekedők számára, ahol a lakosok nemcsak otthon, de jól is érzik magukat, szívesen tartózkodnak az utcán, sétálnak, beszélgetnek, vagy csak olvasnak egy padon, ahol biztonságosan lehet kerékpárral, vagy gyalogosan közlekedni, ahol tiszta a levegő, és maga az utca.

A Wesselényi utca a Rottenbiller utcáról nyíló, a Károly körútig tartó, s a Károly körút irányába egyirányú utca. A tervezési szakasz (Rottenbiller utca és Erzsébet körút között) hossza 638 m.  A tervezési szakaszon hét keresztutca található: Rózsa utca, Izabella utca, Szövetség utca, Rejtő Jenő utca, Vörösmarty utca, Csengery utca, Hársfa utca, melyek közül hat egyirányú, az Izabella utca kétirányú. Mivel a Wesselényi utcában trolibusz is közlekedik, ezért az utca teljes hosszában védett útvonal, amit a kereszteződésekben elsőbbségadás kötelező tábla jelez.

Az utca teljes hosszán kétoldali parkolósáv van kialakítva, ahol párhuzamos parkolási rend van érvényben. Az egyes parkolóállások nincsenek külön kialakítva, azokat felfestés nem jelzi. Jelenleg összesen 126 db parkolóhely áll rendelkezésre és további 1 db akadálymentes parkoló a 47. számú épület előtt, a déli oldalon. Lakossági parkolók 4 szakaszon vannak kijelölve.

Az utcában jelenleg kerékpáros nyom található, továbbá az itt közlekedők számára 2 helyszínen kerékpárparkolók kerültek kialakításra.

A Wesselényi utcában közlekedő 74-es számú trolibusz, az utca teljes hosszában végig vezet, s 3 db megállója is található a tervezési területen. A trolibusz felsővezetéke a forgalmi sáv fölött, megközelítőleg annak középvonalában helyezkedik el.

Az utcában jelenleg kizárólag az Almássy térnél találhatóak fák, illetve cserjék. Ezek a déli oldalon, a járdafelületen kialakított 1x75 méteres növénykazettában kerültek beültetésre. A közvilágítás a forgalmi sáv fölé belógatott lámpatestekkel biztosított.

 

Zöldfelület növelése:

A tervben szereplő kialakítás alapján 48 db fa kerül kiültetésre, lehetőség szerint talajkapcsolattal rendelkező fákat telepítünk,ahol arra a közművek is lehetőséget adnak. Összesen 759 m2 zöldfelület kerül kialakításra, melyhez kapcsolódóan öntözőrendszer is épül.

Gyalogosbarát fejlesztések:

A járdafelület világos színű térkő burkolatot kap, a parkolófelületek pedig nagykockakővel lesznek kialakítva.. A teljes szakaszon több gyalogátkelőt létesítünk és csökkentjük a sebességet.  Az utca kialakításakor a tervezők kiemelt figyelmet fordítottak az akadálymentes járdafelületek, kereszteződések kialakítása, a biztonságos gyalogos-, babakocsis- és kerekes-székes közlekedési módok elősegítésére. A Rózsa, Szövetség és Vörösmarty utcai csomópontokban 1-1 db kijelölt gyalogátkelő kerül felfestésre.

A fejlesztés során kihelyezésre kerül 4 db ivókút, 36 db fém kerti szék, 9 db hulladékgyűjtő, és 5 db a kutyaürülék gyűjtő. Ezen felül három helyen kutyapiszoár kialakítása is tervezett.

 

Gépjárműforgalom rendezése, forgalomcsillapítás:

A projekt keretében az egyik az egyik legfontosabb tevékenység a Wesselényi utca forgalmának és a forgalom sebességének mérséklését eredményező fejlesztések megvalósítása,  melynek megvalósítására sávelhúzások kerülnek alkalmazásra. Emellett a teljes tervezési szakaszon 30 km/h sebességkorlátozás kerül bevezetésre.

 

Kerékpárosbarát fejlesztések:

A kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében az útpálya aszfalt felületén kerékpársávot hozunk létre; az északi oldali parkolósáv mellett egy 1,25 méter széles, egyirányú kerékpársáv kerül kialakításra, továbbá több helyen új kerékpártámaszok kerülnek kihelyezésre.

 

A beruházás tervezetében fejlesztésre kerülnek továbbá a tervezési területen elhelyezkedő trolimegállók.

A mellékelt látványterv nem számít végleges kivitelezési tervnek, a koncepció ábrázolását szolgálja.