• írta Adminisztrátor
  • 2025. január. 23. csütörtök
  • 134

A Zöld, fenntartható Erzsébetváros - Dohány utca felújítása

A fővárosban 2024 szeptemberi határidővel meghirdetett „Egészséges utcák program” pályázaton 4 db utca projekt beadásával indult Erzsébetváros Önkormányzata.

A fővárosban 2024. szeptemberi határidővel meghirdetett „Egészséges utcák program” pályázaton 4 db utca projekt beadásával indult Erzsébetváros Önkormányzata.

A pályázati anyagok elkészítése során figyelembe vettük, hogy jelenleg a pályázott útszakaszokat túlnyomó részt a parkoló autók és a közlekedő felületek uralják, amin a biztonságosabb és egészségesebb lakókörnyezet elérése érdekében szükséges változtatni. Szintén fontos célunk a zöldfelületek és a vízgazdálkodás fejlesztése, a vízmegtartás növelése és az ökológiai szempontok érvényesítése. A felújításokat a gyalogosbarát utcahasználat jegyében tervezzük, hogy élhetőbb környezetet hozzunk létre az ott élők, illetve az arra közlekedők számára, ahol a lakosok nemcsak otthon, de jól is érzik magukat, szívesen tartózkodnak az utcán, sétálnak, beszélgetnek, vagy csak olvasnak egy padon, ahol biztonságosan lehet kerékpárral, vagy gyalogosan közlekedni, ahol tiszta a levegő, és maga az utca.

A Zöld, fenntartható Erzsébetváros – Dohány utca felújítása című projekt célja a Dohány utcában egy élhetőbb lakó környezet kialakítása és az ott élők életminőségének javítása az utca forgalmának és a közlekedő járművek sebességének csökkentése, valamint a lehetőségek szerinti legnagyobb méretű zöldfelület létesítése által.

Gyalogosbarát fejlesztések:

A járdaszakaszok szélessége a felújítás során érdemben nem fog módosulni, viszont a jelenlegi járdaburkolat bontást követően térkőburkolatot kap. A meglévő gyalogátkelőhelyek felújításra kerülnek, ezenfelül további gyalogátkelőhelyek létesítése tervezett minden olyan csomópontban, ahol eddig nem volt. Az új kijelölt gyalogosátkelő helyek a Rózsa utca, a Szövetség utca, az Alsó erdősor és az Izabella utca csomópontokban kerülnek kialakításra. A Dohány utca Izabella utcai csomópontjánál a teljes csomópont járda szintre lesz emelve, ami biztosítja a keresztező utca forgalmának lassítását, illetve a Dohány utcán közlekedő gyalogosok biztonságosabb közlekedését.

A sávelhúzásokból adódó járda terület növekedés, kisebb pihenők kialakítására is lehetőséget ad, így az utca a padok, az utcabútorok és a 4 db ivókút elhelyezésével pihenő és rekreációs funkcióval is bővül. A gyalogos közlekedési mód támogatása érdekében a Szövetség utcai trolimegálló lebegő peron kialakítású lesz, melyen 2 db utasváró pavilon kerül elhelyezésre. A jelenlegi NA lámpatestek LED lámpatestekre lesznek cserélve, mely által az Önkormányzat jelentős költségmegtakarítást érhet el, így biztosítva forrást más fejlesztésekre.

Kerékpárosbarát fejlesztések:

A meglévő kerékpáros nyom helyett egy kerékpársáv kerül kialakításra a biztonságosabb és kényelmesebb kerékpározás érdekében, továbbá a lakossági igényeknek megfelelően a meglévő kerékpártámaszok mellé további 23 db kerül elhelyezésre az utca különböző szakaszain, így további 46 db kerékpár tárolására nyílik lehetőség.

Zöldfelület növelése:

A projekt keretében 452 m2 zöldfelület létesül, melyen 35 db fa elültetése is megvalósul. Annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb területű zöldfelület kerüljön kialakításra, a parkolósávban néhány állásonként parkolóhelyek helyett zöld felületek lesznek kialakítva.

A Hársfa utca és a Szövetség utca, valamint az Alsó erdősor utca és az Izabella utca közötti szakaszon tervezett elhúzó szigeteken további összefüggő zöldfelület kialakításra nyílik lehetőség. A növények gondozása érdekében pedig automata öntözőrendszer kerül kiépítésre.

Gépjárműforgalom rendezése, forgalomcsillapítás:

A jelenlegi párhuzamos parkolási rendszer megmarad, de a parkolás rendezettebbé, átláthatóbbá válik a parkolóállások egzakt kijelölése által.

A jelenleg aszfalt burkolattal rendelkező úttest bontásra kerül és a bontott aszfaltot felhasználva az úttest új burkolattal kerül kiépítésre. A kerékpársáv kialakítása miatt az út szélessége 3,25-3,50 méter lesz, ami a trolibusz esetében sem jelent majd problémát, tekintettel a tervezett 30 km/h-s sebességkorlátozás bevezetésére.

A mellékelt látványterv nem számít végleges kivitelezési tervnek, a koncepció ábrázolását szolgálja.